Στο πλαίσιο του έργου θα πραγματοποιηθεί μια σειρά βιωματικών εργαστηρίων τα οποία έχουν ως στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων ψηφιακής δημοσιογραφίας για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε δημοσιογράφους και φοιτητές δημοσιογραφίας ή φοιτητές σπουδών επικοινωνίας και θα πραγματοποιηθεί από το Φεβρουάριο μέχρι το Μάιο του 2022. Η παρακολούθηση είναι δωρεάν.

Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να λάβουν μέρος σε εργαστήρια που θα τους εφοδιάσουν με δεξιότητες για να μπορούν να ασχοληθούν με θέματα όπως δημοσιογραφία μέσω κινητών συσκευών (mobile journalism), δημοσιογραφία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, live blogging και επαλήθευση πληροφοριών (fact-checking).

Εργαστήριο 1 | Δημοσιογραφία εν δράσει: Δεξιότητες για την καλλιέργεια της δημοσιογραφίας μέσω κινητών συσκευών

Ημερομηνία: 24 Φεβρουαρίου 2022, 16:00-18:00 (διαδικτυακά)
Φιλοξενούμενος ομιλητής: Δρ Νικόλας Διέτης, Επίκουρος Καθηγητής Φαρμακολογίας, Ιατρική Σχολή, Πανεπιστήμιο Κύπρου
Εκπαιδευτικός ψηφιακής δημοσιογραφίας: Χριστιάνα Βάρδα, Ερευνητική Συνεργάτιδα και Διδακτορική Φοιτήτρια, Τμήμα Επικοινωνίας και Σπουδών Διαδικτύου, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Η πανδημία έχει αναδείξει την αξία της επικοινωνίας της επιστήμης στα μέσα ενημέρωσης, ειδικά για αμφιλεγόμενα θέματα που μπορεί να είναι επιρρεπή σε παραπληροφόρηση (π.χ., εμβολιασμοί COVID-19, κλιματική αλλαγή). Αυτό είναι δεν είναι πάντα εύκολο, εφόσον οι δημοσιογράφοι συχνά χρειάζεται να μεταφράζουν περίπλοκα επιστημονικά ευρήματα σε ιστορίες που να είναι κατανοητές και ενδιαφέρουσες στο ευρύτερο κοινό. Αυτό το εργαστήριο θα εξετάσει τις συχνές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι δημοσιογράφοι όταν γράφουν για κοινωνικo-επιστημονικά ζητήματα και θα επικεντρωθεί στο καλύτερο εργαλείο που έχει στα χέρια του ένας δημοσιογράφος: την κινητή συσκευή του. Οι δημοσιογράφοι θα διερευνήσουν πώς να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις κινητές συσκευές τους για να δημιουργήσουν ιστορίες για μέσα κοινωνικής δικτύωσης που μπορούν να μοιραστούν απευθείας με το κοινό μέσω νέων μορφών αφήγησης. Το εργαστήριο θα παρουσιάσει επίσης βέλτιστες πρακτικές για την αποτελεσματική επικοινωνία της επιστήμης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ειδικά σε επιστημονικά θέματα που προσελκύουν παραπληροφόρηση. Τέλος, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με ένα εργαλείο που επιτρέπει τη σύνταξη κειμένου, τον προγραμματισμό και την αλληλεπίδραση σε αναρτήσεις που έχουν τη μορφή νήματος στο Twitter.

Περισσότερα…

Εργαστήριο 2 | Άσε τα δεδομένα να μιλήσουν: Εργαλεία και καλές πρακτικές για δημοσιογραφία δεδομένων

Ημερομηνία: 10 Μαρτίου 2022, 16:00-18:00 (διαδικτυακά)
Φιλοξενούμενος ομιλητής: Δρ Κώστας Χριστοφή, Αναπληρωτής Καθηγητής Βιοστατιστικής και Επιδημιολογίας στο Διεθνές Ινστιτούτο Κύπρου για την Περιβαλλοντική και Δημόσια Υγεία στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, και Επίκουρος (Adjunct) Αναπληρωτής Καθηγητής Εργασιακής και Περιβαλλοντικής Υγείας στο Harvard T.H. Chan School of Public Health
Εκπαιδευτικός ψηφιακής δημοσιογραφίας: Χριστιάνα Βάρδα, Ερευνητική Συνεργάτιδα και Διδακτορική Φοιτήτρια, Τμήμα Επικοινωνίας και Σπουδών Διαδικτύου, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Η πανδημία έχει κατακλύσει το κοινό με δεδομένα επί καθημερινής βάσης: τον αριθμό των καθημερινών κρουσμάτων COVID-19, νοσηλείες, θανάτους. Αλλά πώς μπορεί να αξιοποιηθεί η πρόσβαση σε τόσα πολλά δεδομένα για να προσελκύσει το ενδιαφέρον του κοινού και να το βοηθήσει να λάβει τεκμηριωμένες αποφάσεις στη βάση στοιχείων; Είναι σημαντικό ζητήματα που σχετίζονται με το περιβάλλον και την υγεία (όπως η κλιματική αλλαγή ή τα εμβόλια mRNA) να παρουσιάζονται με τρόπους που να τα καθιστά κατανοητά, ιδιαίτερα όσον αφορά στους πιθανούς κινδύνους που μπορεί να προκύπτουν από αυτά. Αυτό το εργαστήριο θα επικεντρωθεί στον τρόπο με τον οποίο η δημοσιογραφία δεδομένων (data journalism) μπορεί να βοηθήσει τους δημοσιογράφους να επικοινωνήσουν μια περίπλοκη ιστορία με ελκυστικό και κατανοητό τρόπο. Οι συμμετέχοντες θα μάθουν βέλτιστες πρακτικές για την οπτικοποίηση δεδομένων δημιουργώντας ψηφιακά γραφήματα (infographics). Επιπρόσθετα θα εξοικειωθούν με εργαλεία οπτικοποίησης δεδομένων, καθώς και ένα εργαλείο που επιτρέπει την ανίχνευση δεδομένων που αφορούν στη διάχυση της παραπληροφόρησης στο Twitter.

Περισσότερα…

Εργαστήριο 3 | H επικοινωνία της επιστήμης και η δύναμη του πλήθους στη ψηφιακή δημοσιογραφία

Ημερομηνία: 17 Μαρτίου 2022, 16:00-18:00 (διαδικτυακά)
Φιλοξενούμενος ομιλητής: Δρ Μυρτάνη Πιερή, Επίκουρη Καθηγήτρια στην Ανθρώπινη Φυσιολογία, Τμήμα Επιστημών Ζωής και Υγείας, Σχολή Επιστημών και Μηχανικής, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας
Εκπαιδευτικός ψηφιακής δημοσιογραφίας: Χριστιάνα Βάρδα, Ερευνητική Συνεργάτιδα και Διδακτορική Φοιτήτρια, Τμήμα Επικοινωνίας και Σπουδών Διαδικτύου, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Η δημοτικότητα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και η αυξανόμενη χρήση του διαδικτύου για άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες έχουν αναδιαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο διεξάγεται η δημοσιογραφία και τον τρόπο με τον οποίο οι ειδήσεις καταφτάνουν στο κοινό. Το διαδίκτυο παρέχει νέες δυνατότητες για διάλογο με ειδικούς, καθώς και άλλους επαγγελματίες. Το ίδιο πλαίσιο μπορεί επίσης να επιτρέψει στους δημοσιογράφους να αλληλεπιδράσουν με το κοινό προκειμένου να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με θέματα που τους ανησυχούν ή τους ενδιαφέρουν.

Αυτό το εργαστήριο θα παρουσιάσει βασικές επικοινωνιακές αρχές που μπορούν να οδηγήσουν στην αποτελεσματική επικοινωνία της επιστήμης στο ευρύ κοινό. Στη συνέχεια οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν πώς ο πληθοπορισμός (crowdsourcing) μπορεί να συνεισφέρει στη συγγραφή άρθρων για επιστημονικά θέματα, και πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο συνεργασίας μεταξύ δημοσιογράφων, μεταξύ ειδικών και δημοσιογράφων ή ακόμη και για συνεργασίες μεταξύ δημοσιογράφων και κοινού

Περισσότερα…

Εργαστήριο 4 | Κεντρίζοντας το ενδιαφέρον των αναγνωστών μέσω live blogging

Ημερομηνία: 7 Απριλίου 2022, 16:00-18:00 (διαδικτυακά)
Φιλοξενούμενος ομιλητής: Δρ Κωνσταντίνος Μακρής, Αναπληρωτής Καθηγητής Περιβαλλοντικής Υγείας, Διεθνές Ινστιτούτο Κύπρου για την Περιβαλλοντική και Δημόσια Υγεία, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Εκπαιδευτικός ψηφιακής δημοσιογραφίας: Χριστιάνα Βάρδα, Ερευνητική Συνεργάτιδα και Διδακτορική Φοιτήτρια, Τμήμα Επικοινωνίας και Σπουδών Διαδικτύου, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Η έτοιμη πρόσβαση σε άμεση πληροφόρηση στο διαδίκτυο έχει αυξήσει την ανυπομονησία του κοινού για πρόσβαση σε ειδήσεις ενώ αυτές συμβαίνουν. Ωστόσο, σε μια συνεχή ροή διαδικτυακών πληροφοριών, στην οποία η ταχύτητα υπερτερεί του αναστοχασμού, μπορεί να υπάρξει θόλωση της γραμμής μεταξύ τεκμηριωμένων αναφορών και αναφορών που βασίζονται σε εικασίες. Οι ειδησεογραφικές αναφορές που αφορούν επιστημονικά θέματα μπορεί να αποτελούν πρόκληση, ειδικότερα σε θέματα που φαίνεται να απέχουν πολύ από τις καθημερινές ανησυχίες των πολιτών. Ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνείται η επιστήμη, ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μπορεί να επηρεάσει το τι σκέφτονται οι άνθρωποι και πώς ενεργούν σε ένα επιστημονικό ζήτημα. Αυτό μπορεί να έχει τεράστιες συνέπειες για ζητήματα που επηρεάζουν τις κοινωνίες γενικότερα.

Ο εξανθρωπισμός ειδησεογραφικών άρθρων που αφορούν στην επιστήμη και η θεμελίωση επιστημονικών στοιχείων στις καθημερινές εμπειρίες των ανθρώπων μπορούν να ενισχύσουν τον αντίκτυπο των ειδήσεων, ειδικά όταν πρόκειται για περιβαλλοντικά θέματα.

Σε αυτό το εργαστήριο θα επικεντρωθούμε στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο τεκμηριωμένες προσεγγίσεις μπορούν να συνδέσουν θέματα που αφορούν το περιβάλλον με τη δημόσια υγεία. Επιπλέον, θα εξετάσουμε πώς θα μπορούσαν να διατηρηθούν οι ισορροπίες μεταξύ της γνώσης και της αβεβαιότητας για εξελισσόμενα επιστημονικά ζητήματα ή έκτακτες ειδήσεις, κατά τη διάρκεια μιας ειδησεογραφικής αναφοράς μέσω liveblogging.

Περισσότερα…

Εργαστήριο 5 | Το fact-checking ως μέσο αντιμετώπισης της παραπληροφόρησης και ο ρόλος του στη σύγχρονη δημοσιογραφία

Ημερομηνία: 5 Μαΐου 2022, 16:00-18:00 (διαδικτυακά)
Φιλοξενούμενοι ομιλητές: Ανδρόνικος Κουτρουμπέλης & Στάμος Αρχοντής, Fact-Checkers, Ελληνικά Hoaxes
Εκπαιδευτικός ψηφιακής δημοσιογραφίας: Χριστιάνα Βάρδα, Ερευνητική Συνεργάτιδα και Διδακτορική Φοιτήτρια, Τμήμα Επικοινωνίας και Σπουδών Διαδικτύου, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Σε αυτό το εργαστήριο θα εξηγήσουμε τι περιλαμβάνει η έννοια του fact-checking σε πρακτικό επίπεδο, πως εργάζεται μια σύγχρονη ομάδα fact-checking, ποια είναι τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την επαλήθευση πληροφοριών και ποιοί είναι οι κίνδυνοι της παραπληροφόρησης σε καταστάσεις όπως η τρέχουσα πανδημία. Επίσης θα εξηγηθεί το πως λειτουργεί το “πρόγραμμα ελέγχου γεγονότων από τρίτους” (3PFC) του Facebook και ποιες παρανοήσεις υπάρχουν για τον ρόλο των ομάδων που συνεργάζονται με το εν λόγω μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Τέλος θα γίνει συζήτηση με το κοινό για να αποσαφηνιστούν έννοιες που αφορούν τη διαδικασία του fact-checking και να λυθούν οι όποιες απορίες προκύψουν κατά τη παρουσίαση.

Περισσότερα…